Jak interpretować znaczenie pojęcia brandingu? Niby to słowo jest często słyszane i widziane w internecie, ale nie do końca zdajemy sobie sprawę, co za tym idzie. Słowo pochodzi z języka angielskiego, po polsku jego odpowiednikiem byłoby budowanie marki, z czym może wiązać się budowanie marki swojej własnej firmy?
Tym właśnie i nie tylko zajmuje się agencja brandingowa Funktional. Zresztą, nie tylko firmami – agencje reklamowe zajmują się także tworzeniem wizerunku w świecie modeli, artystów, aktorów, choć wizerunek firmy jest równie ważny jak ten najsłynniejszych ludzi na świecie.
Jak możemy opisać działania brandingowe?
1. Nieustający proces
Branding to ciągły proces, ponieważ nigdy się nie kończy. Ludzie, rynki i firmy nieustannie się zmieniają, a marka musi ewoluować, aby dotrzymać kroku.
2. Identyfikuj, twórz, zarządzaj
Istnieje ustrukturyzowany proces brandingu, w którym musisz najpierw określić, kim/czym chcesz być dla swoich interesariuszy, stworzyć strategię marki, aby odpowiednio się pozycjonować, a następnie stale zarządzać wszystkim, co ma wpływ na twoje pozycjonowanie.
3. Skumulowane aktywa i działania
Twoje pozycjonowanie musi zostać przełożone na zasoby (np. identyfikacja wizualna, treści, produkty, reklamy) i działania (np. usługi, obsługa klienta, relacje międzyludzkie, doświadczenia), które rzutują je na umysły Twoich interesariuszy, powoli budując to postrzeganie.
4. Postrzeganie marki
Znany również pod pojęciem reputacji. Jest to skojarzenie, które osoba (klient lub nie) ma na myśli w odniesieniu do Twojej marki. Ta percepcja jest wynikiem procesu brandingu (lub jego braku).
5. Interesariusze
Nie tylko klienci budują w swoich głowach postrzeganie Twojej marki. Interesariusze to potencjalni klienci, dotychczasowi klienci, pracownicy, udziałowcy i partnerzy biznesowi. Każdy buduje własną percepcję i odpowiednio wchodzi w interakcję z marką.
Dlaczego zrozumienie brandingu jest ważne?
Zrozumienie pojęcia brandingu ma absolutnie kluczowe znaczenie dla firmy ze względu na ogólny wpływ, jaki wywiera na Twoją firmę. Branding może zmienić sposób, w jaki ludzie postrzegają Twoją markę, może napędzać nowy biznes i zwiększać wartość marki – ale może też działać odwrotnie, jeśli działania brandingowe przeprowadzane są niewłaściwie lub wcale.
Dlatego, jeśli nie posiadamy doświadczenia w budowaniu naszej marki, warto jest skorzystać z usług i oferty doświadczonych agencji reklamowych, które przeprowadzą naszą firmę przez procesy tworzenia i budowania marki.